Klub přátel historických vozů

Aplikace brzdové silikonové kapaliny

11.03.2010 18:56

Nejlépe je naplnit silikonovou kapalinu do prázdného brzdového systému, např. po
renovaci, kdy byly vyměněny díly hydrauliky brzd. Tehdy se naplno využijí přednosti
silikonové kapaliny. U brzd, v nichž už byla naplněna glykolová kapalina, lze
kapalinu vyměnit i klasickým způsobem (doléváním a "vyšlapáváním" staré kapaliny).
Silikonová kapalina je mísitelná s glykolovou. Ale je nutno si uvědomit, že při
výměně kapaliny nedojde k úplnému vypláchnutí staré kapaliny, zejména ze spár mezi
pístky brzd a stěnou válečku a jiných nepřístupných míst. Není tedy správná úvaha
typu: "nejprve to po renovaci vyzkouším na obyčejnou kapalinu a pokud to bude těsné,
naplním silikonovou". Nyní důležité upozornění: V originálním návodu k použití např.
Fiatu 600 se píše, že při změně značky brzdové kapaliny se musí brzdová soustava
vypláchnout denaturovaným lihem. !!! POZOR, TOTO NESMÍTE NIKDY PROVÉST !!! A ten,
kdo to do návodu napsal, by zasloužil nakopat do ... Bod varu lihu je něco kolem 80
stupňů - kontaminací JAKÉKOLIV brzdové kapaliny lihem podstatně snížíte její bod
varu! Navíc denaturovaný líh obsahuje vodu a výplachem lihem si vlastně do brzd
nalijete vodu. V přemíře pečlivosti tak dosáhnete pravého opaku - korozi prudce
urychlíte.
Jak už je psáno výše, je silikonová kapalina mísitelná s obyčejnou (glykolovou). Při
opravě na cestě, kdy není k dispozici silikonová kapalina, lze tedy dolít obyčejnou,
ale za cenu znehodnocení vlastností silikonové.
Silikonová kapalina je tedy pro historická vozidla velmi výhodná zejména tím že
nezpůsobuje korozi a netečností ke gumovým dílům brzd. Tím umožňuje dlouhodobou
životnost brzd, ale při jejím použití je nutno respektovat výše uvedené zásady.
Jenom poznámka pro úplnost:
V principu existují 4 druhy brzdových kapalin. Na bázi rostlinného oleje (stará
"červená" kapalina - také nebyla hygroskopická, nízký bod varu by některým starým
vozům dostačoval, ale dnes je k dostání jen výjimečně a proto je neperspektivní), na
bázi minerálního oleje (v postatě hydraulický olej - LHM - používá Citroen), na bázi
glykolu (všechny běžné, tzv. "syntetické" kapaliny) a silikonové kapaliny.
Zpět

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.